Fördelar med att skaffa ponny eller häst.

Många som är i 14 - 15årsåldern kanske just nu är i hästköpartankar! Oftast funderar man på en maxan D-ponny eller en stor häst. Men därför tänkte jag lista lite fördelar & nackdelar med att köpa ponny och göra samma sak med stor-hästar!
Jag kan börja med en D-ponny.

Ponny! 

Fördelar: Jag tycker att det känns mycket lättare att kontrollera ponnys och det är även lättare att rida! jag känner mig stoor på Ponnysar! x) Haha, men jag känner iaf att jag hela tiden har kontroll.
Ponnyn är väldigt kul att ha i Ponny-åren men om du nu är 15 kommer du endast kunna tävla i 3 år till!
Om du tävlar regionalt i hoppning ligger LD på 80 cm har jag för mig medans på storhäst liger det på 90.

Nackdelar: Du växer väldigt mycket nu vilket gör att du lätt kan växa ur din ponny , dessutom om du är ute och tävlar kommer du endast att få tävla regionalt i 3 år till!
Och om du skall dela den men någon familjemedlem, ex din mamma så kan hon ju vara väldigt "lång" på hästreb.

Storhäst!
Fördelar: Du kan ha hästen så länge du vill och tävla den i de år den har kapacitet för det. För dig som gilalr högre höjder är ju detta ett självklart val :)
Om du dessutom är lång så gör det ingen större skillnad.

Nackdelar: För folk som inte brukar rida stora hästar så är det rätt så stor skillnad!
Annars vet jag inte. Jag gilalr mer att rida stor häst! :)

Om jag skulle skaffat egen häst skulle jag valt en stor häst - delvis för att jag gillar att hoppa högre höjder och om jag skulle skaffa häst skulle jag dela på den med min mamma!
Antagligen kommer jag aldrig få någon häst, kostar en del kan man säga. Så du som kanske läser detta inlägg och har egen häst ... Fatta vilken tur du har! Det är inte alla som har samma möjlighet!


En bild från en utav mina första tävlingar, vad kan jag vara? 12 år ? :p Något sånt iallafall! ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0